söndag 24 december 2017

Yoghurtpannacotta med mango och passion


God Jul! Idag skulle vi ha varit iväg till min mamma och firat jul med henne och mormor. Med mig skulle jag förutom lite mat även haft med mig denna efterrätt som jag hittade i senaste buffétidningen från ICA. Det lät riktigt gott så jag hade tänkt premiärlaga den på vinst och förlust till julaftonsdessert. Jag får återkomma med ett omdöme på den när det blir av att jag faktiskt gör den. Här är receptet i alla fall:

Yoghurtpannacotta med mango och passion (6 portioner)

2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
0,5 dl strösocker
1 krm vaniljsocker
2 dl grekisk yoghurt
250 g fryst (och tinad) mango
2 passionsfrukter
1 msk färskpressad citronjuice
krossade maränger

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp grädden, sockret och vaniljsockret. Krama ur vätskan ur gelatinbladen och rör ner.
Låt svalna ca 10 minuter och vispa ner yoghurten.
Häll upp pannacottan i 6 glas. Ställ i kylen minst 4 timmar.
Mixa mangon, gröp ur passionsfrukterna och tillsätt innehållet och 1 msk citronjuice.

Toppa pannacottan med krossade maränger vid servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckomeny v.11

Måndag: Spaghetti och bacon Tisdag: Pytt i panna, ägg och rödbetor Onsdag: Flygande Jacob och ris Torsdag:  Kycklingbollar med chiliflake...