måndag 2 oktober 2017

Korvkottar

Idag fick jag inspiration av Jennys Matblogg och hennes recept på korvkottar.
Jag fick modifiera det lite då jag inte hade några tomater hemma.

Så här gjorde jag mina korvkottar:

Korvkottar (3 portioner)

ca 500 gram falukorv
ströbröd
2 dl creme fraiche
2,5 dl kelda matlagningsgrädde eller mellangrädde
1-2 msk chilisås
basilika

Jag delade först korven i ca 6-7 bitar. Sedan skar jag rutmönster på ena sidan (se foto nedan) och doppade sidan med rutmönstret i ströbröd.
Jag vispade ihop creme fraiche, grädde och chilisås och hällde i en gratängform. Därefter placerade jag korvbitarna i gratängformen med ströbrödssidan uppåt. (I originalreceptet tillsätter man även halverade cocktailtomater.)

Gratinera mitt i ugnen, 225 grader i 15-20 minuter tills korven blir lite knaprig på ytan.
Strö över lite torkad basilika (eller färsk om det är säsong för det) innan serveringen.

Jag serverade korvkottarna tillsammans med potatismos, ärtor och gurka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckomeny v.11

Måndag: Spaghetti och bacon Tisdag: Pytt i panna, ägg och rödbetor Onsdag: Flygande Jacob och ris Torsdag:  Kycklingbollar med chiliflake...