lördag 16 december 2017

Frövi tekakor

De här tekakorna gjorde alltid mormor på den tiden hon bakade. De är sååå goda, även om mina aldrig blir riktigt lika goda som hennes var. Minns när jag satt i hennes kök och bredde riktigt smör på sådana tekakor och drack te till. Bästa mormor! <3

Frövi tekakor (30-40 st)

8 dl havregryn (280 g)
1 liter mjölk
175 g margarin eller smör
75 g jäst
1 tsk salt
0,5 dl strösocker
ca 2 liter vetemjöl (ca 1,2 kg)

Låt havren svälla i mjölken i ett par timmar eller över natten i en degbunke.
Skär ner matfettet i grynmassan och värm till 37° C.  Smula ner jästen i degbunken och blanda i havregrynsblandningen, saltet, sockret och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig med maskin eller för hand tills den släpper degbunkens kanter. Strö över lite mjöl. Jäs under bakduk ca 30 min.
Knåda i resten av mjölet. Dela i ca 30 - 40 bitar och forma till runda kakor, ca ½-1 cm tjocka. Nagga med gaffel. Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper. Låt jäsa under duk i 30 min.
Grädda kakorna i 225° C ca 10 min. Lår dem kallna under bakduk. Ät eller frys in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckomeny v.11

Måndag: Spaghetti och bacon Tisdag: Pytt i panna, ägg och rödbetor Onsdag: Flygande Jacob och ris Torsdag:  Kycklingbollar med chiliflake...